22 juli 2011

Rabarbermazarin

Äntligen har det varit lite fint väder! Då passade vi på att åka båt och bada i havet. Underbart! Det fina vädret höll tyvärr inte särskilt länge, så idag blev det lite mer bakning. Det var nog sista skörden av rabarber och då blev det dessa smarriga kakorna.



















Botten:
3 dl vetemjöl
3 msk strösocker
125 g smör, kallt
2 msk pressad citron

Fyllning:
350 g rabarber
200 g mandelmassa
100 g smör, rumsvarmt
1 citron, rivet skal
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr:
1 dl florsocker
ca 1 msk vatten

Botten:
Blanda mjöl och socker i matberedare. Tillsätt smöret i små kuber. Mixa ihop till en smulig massa. Tillsätt citronsaften och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut degen i en osmord liten långpanna, ca 20 x 30 cm. Nagga pajbottnen med en gaffel. Låt vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.

Fyllning:
Ansa och skär rabarbern i centimeterstora bitar. Riv mandelmassan. Vispa ihop mandelmassa, smör och citronskal. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och blanda ner i smeten. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Fördela rabarbern i smeten.         
Grädda kakan i 20-25 min. Känn med en provsticka att den är klar. Låt kakan kallna.

Glasyr:
Blanda florsocker med vatten till en glasyr. Ringla över kakan och skär den i bitar.      

1 kommentar:

  1. De här ska jag testa! Låter otroligt gott och väldigt somrigt! Tack för tipset :)

    SvaraRadera